Rosa sockor

Jag har äntligen stickat färdigt stora barnbarnets sockor. Hon fick prova om storleken stämde och då uttryckte hon att jag valt precis rätt färg, det var precis den hon önskade. Så bra då, då blir hon glad nu när de är färdiga och hösten är på väg!
Jag har redan kastat mig över nästa projekt som är att lära mig sticka sockor från tån och uppåt. Fördelen är att jag vet exakt hur långa sockorna blir och hur mycket garn som går åt:) Att använda restgarner funkar alltså utmärkt. Jag håller dessutom på att greppa det där med att sticka två på en gång, på samma rundsticka. Fördelen med det är att det blir inget SSS, alltså second sock syndrome, vilket är ganska lätt annars...
 
Annars? Ja, bonden har öst ut gödsel på åkern så att just idag är det ingen höjdare att bo på landet kan man säga. Men jag luktar alla gånger mycket hellre på gödsel än avgaser, så det är inte så farligt. Imorgon kommer det inte att kännas längre.
Jag har ju också skördat lite mer björnbär. Jag trodde att de inte skulle hinna mogna, att det var för kallt och för lite sol, men ack nej. Vi har massor! Ungefär varannan dag plockar jag in en dryg halvliter. Det blir lite det och än finns det mycket omoget kvar.
Frysen är full av bär, jag har verkligen sparat till vinterns alla önskningar. Jag kommer inte att köpa bär på länge, det är en sak som är säker!
Funderar på om jag ska prova att torka björnbär i ugnen. Det funkar ju med blåbär, men de vill jag spara och njuta av som de är. Kanske jag ska försöka med den här skörden. Eller om jag ska vänta till helgen och ta det som mognar nu i veckan. De här kan jag ta med till skolan och bjuda mina elever på under morgonens högläsning, det kan ju vara gott=)
 
Nu väntar en stunds jobb som jag inte gjorde färdigt idag. Man kan aldrig bli färdig med jobbet som lärare! Det finns alltid något som ska skrivas eller dokumenteras eller föras in någonstans. Eller förberedas eller läsas igenom eller bedömas. Så mycket jobb och så lite tid!
 
Jaja, bäst att ta tag i det nu så jag kan slappa lite med den nya stickningen innan ögonen går i kors av trötthet...
 
Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0