Vågat

Idag har det varit en riktig slappardag! Varmt och tryckande ute, så jag har mest suttit på verandan och njutit av en bok.
Jag tänkte bjuda på några bilder av det yviga havet vi badade i uppe i Rullsand. Sonen fotade med sin braiga kamera och fick riktigt bra bilder:

Här har jag precis överraskats av en oväntat hög våg som slog in på stranden, och det kommer en till...

Maffigt!

Mira badar i vågorna. Lite läskigt var det nog trots att hon är en vattenälskande hund

Ja, efter den lekstunden var vi sugna på att leka själva i vattnet så det var bara att kila till husvagnen o byta om. Det var en otrolig känsla att stå i vågorna och bara följa med, vilken kraft vatten har! Och vilka skrapsår jag har efter att ha slagits till botten flera gånger! Men roligt var det =)

Imorgon börjar sista lediga veckan innan terminsstart för lärarna. Konstigt hur fort tiden går, jag började ju nyss min ledighet.....

Kvällssolsmyskramar!

Minisemester

Nu är vi hemma igen efter en liten utflykt med husvagnen. Den här gången åkte vi till Rullsand, en lagom bit att åka för några dagar. Vi hade tur med vädret, det utlovade regnet höll sig nästan borta.
Första dagen tog vi ett dopp i havet, varmt och skönt och lent. På kvällen tog vi en solnedgångspromenad längs stranden:

Rullsand ligger precis vid Dalälvens mynning och i en vik, så det är riktigt varmt i vattnet. Evighetslånga sandstränder med stora stenar liggande både på stranden och i vattnet, så det gäller att se upp (eller ner!).

Vi har ätit gott, spelat kort och yatzy, badat hunden, promenerat, läst böcker och löst korsord. Kopplat av helt enkelt.

Sista dagen vaknade jag till solsken och efter hundens morgonpromenad gick jag ner till stranden för ett morgondopp, jätteskönt! Jag är en badkruka och det är inte ofta jag bara går rätt ner i vattnet, men här kunde jag det.
Det blåste rejält hela dagen och på havet gick det jättevågor. Vi badade länge i dem och lät vågorna föra oss in till stranden. Vilken kraft det är i vatten! Längs strandkanten var vattnet alldeles vitt och bubblande och det dånade när vågorna möttes på in och utväg. Det var massor av vindsurfare ute och även kitesurfare, det såg härligt ut med den farten de fick i vinden.

Igår kväll kom vi hem igen till väntande katter som blev glada. En myskväll på verandan med tända ljus och yatzy, även paketinslagning hanns med. Idag ska vi nämligen fira näst äldsta dotter E som fyllt 22 i veckan - GRATTIS sötnos - men varit i Göteborg dit hon är på väg att flytta med kärleken.

Ni får se en solnedgång till:

Vackert!

Nu blir det prommis i skogen, sen åker vi till lilla staden och äter tårta!

Kramar

Reafynd och hallonsnår, idag är det 20 år

Har kommit hem från lilla staden för en stund sedan. Det har ju varit presentshopping! Några saker inhandlades också till mig själv, det var ju faktiskt halva priset på reapriset och då mååååste man passa på ;)

En härligt orange och mjuk topp, en underbar scarf till mig som inte har så många (host, host) samt ett hårspänne nu när håret vuxit sig långt. Allt detta för bara 60 kronor! Billigare än en fika, sa expediten, till o med maken blir glad...

Har plockat ca två liter hallon från snåren vid åkern, men nu är det nog slut på dem. Hittade en liten buske i skogen, med lysande röda bär som jag kastade mig över och mumsade. Glupsk som jag är såg jag inte en liten insekt som följde med in i munnen - och stack mig i läppen! Spottade ut den snabbt, men halva underläppen svullnade upp och det kändes som att ha varit hos tandläkaren, bedövat liksom. Nu är det bara det lilla sticket kvar, men det var obehagligt.

Fick ett roligt sms av yngsta dottern idag: "Tack för att ni förstört för oss under helgen (hjälp, tänkte jag, vad har vi gjort?) Lilla S vrålskriker efter mommo och motta när hon vaknar och man får inte ta upp henne!"
Tur att det inte var värre, det lilla gullbarnet längtar förstås tillbaka!

Idag blir det sen middag. Maken står just och grillar oxfilé som han överraskat med att handla när jag var borta. På bordet stog också en bukett röda rosor.... Vi firar nämligen vår bröllopsdag, 20 år idag. Så nu ska jag gå och göra honom sällskap :)

Ha en trevlig kväll vänner!

Liten stumpa

Lilla fröken var ju hos oss hela härliga helgen, fylld med gos o bad o lek. Så här kan det se ut när man är liten och vill gå ut själv:

Tror nog att mormors stövlar är en aning för stora!

Nu blir det hallonplockning och sen lite presentshopping tror jag, näst äldsta gullungen fyller snart!

Tjing på er!
Annica

Skulle bara gå en sväng...

... upp till skogen med vovven och så att lilla barnbarnet skulle få plocka lite blåbär. Det här är vad vi kom hem med:

Middag idag blev alltså pasta med en gräddig kantarellsås!

Vi plockade blåbär också:

Lilla sötnosen satte sig och plockade direkt in i munnen, mumsigt. Själv plockade jag i en liten hink som gullet sedan tog över (och åt direkt ur, lättare liksom). Vi fick ihop tillräckligt för en smarrig paj till efterrätt - men det finns mängder kvar!!

Mormors gullhjärta bor här hela helgen, jippii. Vi hämtade henne ute på vischan där hon tillbringat veckan med mamma o pappa, och nu är hon här till söndag kväll. Så gulligt att vakna av glada rop på morgonen "Hej motta, hej mommo!"

I förmiddags hjälpte lilla fröken vovven att plocka äpplen i trädet och delade sedan ut så glatt:

På eftermiddagen har vi övat cykling:

Dagen idag har vi också följt nyhetsrapporteringen från Norge. Fruktansvärt, ofattbart, det finns inte ord för det jag känner. Stackars alla anhöriga som väntat sig att få hem glada nära o kära efter lägret. De hade ingen aning om att de sa hej då för sista gången... Usch, usch, usch

Kraaam på er!

Hallontid

Trots dagens regnväder har det blitt en hel del hallon. Detta är förmiddagens avplockning i regnet:

Hallonbuskarna fullkomligt dignar av bär, de här är plockade vid åkerkanten när vovven sprang omkring.

Efter middagen tog vi en sväng till, men vi stoppade allt direkt i munnen. Det var efterrätt det!

Bye bye!

Sommarpyssel

Vilken härlig tid det är nu! Sommar och ledigt, det är ett underbart sätt att ladda batterier på.
Gårdagen bjöd på stor sol hela dagen, så vi passade på att göra fint i trädgården och få lite sol på kroppen samtidigt. Nu är alla rabatter rensade från överblommat, en del växter med alldeles för mycket blad har fått frisyren fixad och maken klippte häcken så vi fick en större tomt ;)

Bjuder på lite bilder från igår:

Ja, jag har många penséer!

Första chiliblommorna!

Dagen idag verkar också bli riktigt fin, men det blåser lite mer. Vi får se vad som händer idag. Eventuellt tar jag med stålhästen till samhället och biblan. De har hört av sig och vill ha tillbaka det jag lånat, konstigt....

Tjingeling på er!

Att göra andra illa

Det finns människor som tror att de kan få eller behålla kärlek genom att göra andra illa. Med hot och utpressning styr de andra människors liv. Hotet att ta sitt liv styr någon att stanna och upphöra med sitt eget leverne. Rädslan för vad den andra ska göra ställer in vad den ene vill.
Är det inte bättre att den personen stannar av kärlek? Vad för sorts kärlek visar man när allt i förhållandet kretsar kring den ena personens vilja/krav? Hur tänker man då kring sin framtid, vad händer med kärleken?
Det måste vara en mycket osäker liten människa som gör så.
Jag har en som cirkulerar i min närhet....
Styrkekramar till alla som känner igen

Semesterbilder

Ja, nu har vi lagt in alla bilderna i datorn, så här kommer en bildbomb!

Snart dags att köra ombord på Stena Germanica!

Hej då Göteborg!

Solig morgon i Kiel. Vi kör söderut mot Celle, ca 22 mil.

Utanför hotellet i Celle, byggt 1644 tror jag det var. Den vänstra vindskupan är vårt rum.

En av gågatorna. Hela staden klarade sig undan bombningar i kriget och är Europas största samling av korsvirkeshus, det äldsta från 1506 om jag minns rätt.

Vackert utsmyckade hus, de flesta är sneda och vinda åt olika håll.

En törstsläckare i solen:)

..till den traditionella currywursten!

Åtta! timmars promenerande i staden gav oss nackspärr! Hem till hotellet och sova.

Vidare mot minnesplatsen över koncentrationslägret där Anne Frank levde sin sista tid...

En modell av det enorma lägret. Allting brändes av de allierade efter befrielsen, så bara bilder och modeller finns för att föreställa sig helvetet på jorden.

Anne Frank dog i lägret bara en månad före befrielsen.
Här kommer en läskig bild:

När de allierade kom möttes de av tiotusentals döda som bara låg på marken. De fick nästan ingen mat och sjukdomar dödade många. Usch och fy:(

Via ett otal motorvägar tog vi oss till Hansastadt Lübeck, det här är utsikten från hotellrummet på fjärde våningen. Trafik dygnet runt, stor skillnad mot lugnet i Celle.

Smyger man sig in från de stora gatorna ligger små, små gränder med pyttesmå radhus inklämda på bakgårdarna. Som små dockskåp nästan!

Stockrosor växte överallt

Hur gulligt som helst!

Bland gatstenarna utanför ett hus, ett minnesmärke efter en boende som överlevde koncentrationsläger. I grannhuset hade de inte lika stor tur...

Den gamla stadsporten in till Lübeck

Över 500 år gammalt hus, men still going strong

Storhandling i Kiel...

På Schwedenkai, ombord på båten igen för nattfärd hemåt. Hej då Tyskland!

Ja, så vaknade vi i ett grått Göteborg och bilade hem på fredagen. Kvällen tillbringades hos äldsta dottern som nu är en 24-åring, hoppas du var nöjd med din dag hjärtat!

Lördagen var jag mest i skog o mark, hallonen hade ju mognat när vi var borta!
Idag söndag har vi lekt med söta barnbarnet och hennes föräldrar, lagat en underbart god gazpacho till middag och så fort jag blir färdig med datorn så packas husvagnen för färd imorgon. Ny resa, nya intryck!!

Så har min vecka varit. Toppenbra, jättetrevlig resa tillsammans med snälla svärföräldrar. Sonen hade överlevt och djuren också;)

Dags att kolla checklistan och börja packa!!

Ha det så bra, vi hörs en annan dag!

Oväntat besök

Familjen fick oväntat besök här hemma för en stund sedan. Vi bjöd inte på Gevalia, men väl kattmat:)

Se så söt en liten igelkott kan vara!

En rejäl portion mat och en skål mjölk senare gick kotten iväg in i buskarna igen, så söt

Maken och jag har varit på resande fot i fem dagar, så här har inte uppdaterats. Men, men, så snart alla drygt 900 bilderna har sorterats kommer jag att visa lite av vad vi sett under resan i Tyskland. Mycket vackert, fantastiska hus, men också ett otroligt besök i ett koncentrationsläger från andra världskriget.

Vi avslutade Tysklandsbesöket med ett besök i en makalös matbutik med ett utbud jag aldrig sett närheten av. Och - i andra länder säljs vin o sprit i mataffärer till rent ofattbara priser för en svensk. Gissa om bagageutrymmet var fullastat i bilen?

Nu står maken och lagar till Wienerschnitzel à la Tyskland, det kommer bli supergott! Som om man inte redan ätit alldeles för mycket gott under de här dagarna....

På återseende och kraaamar från

Söndagskväll

Klockan är över 10 på kvällen, det är ca 20 grader och fortfarande ljust ute. Det är en härlig tid nu!
Maken och jag sitter här och funderar på om allt är med nu, vi har väl inte glömt något?
Vi har försett sonen med massor av mat, kakor, snacks, glass och förhållningar inför veckan. Han ska ju ta hand om hus o hem när vi föräldrar sticker iväg. Vi litar helt på att han fixar det, det är en bra kille!
Så tidigt imorgon åker lilla bilen iväg. Det ska bli så roligt! Jag berättar mer när vi kommer hem=)
So long på ett tag,
kram Annica

Vi bor på landet trallala

Ja, vi bor på landet. Eller landsbygden. Vi har ingen gård eller så - men en drös husdjur.
När jag cyklar längs den gamla banvallen till samhället är det detta jag ser:

Storsamling i hagen idag!

Kor i olika storlekar i olika hagar. I love it!

Jag ser också många blommor. Många vet jag inte vad de heter, men den här har barndomsminnen i sig:

Grisblommor sa vi hemma hos mig när jag var barn.

Undrar om vi sa grisblommor för färgens skull? Jag vet inte. Men jag vet att när jag var vuxen och sa det första gången då skrattade folk åt mig.....

En som njuter av varma dagar är vår kattkung Elvis. Han älskar att sova på verandan och sträcka ut sig heelt:

Mattes "lilla" goskille!

Nu luktar det gott från grillen, så det är dags att koka bulgur och svänga ihop en sås till det. Kommer smaka gott i kvällssolen!

Ha en mysig lördagskväll folket!

Glädjens dag

Ja, idag finns det sannerligen mycket att glädjas åt. Först och främst - bilen klarade sig igenom besiktningen! Nu är det bara att sätta i de nyfyndade hundgrindarna (Blocket) och köra! Tjoho!
Ja, och medans maken fixade bilprovningen och sakletande på skroten i värmen, så strosade jag på stan. Bra fördelning av uppgifter, eller hur? Jag var på jakt efter födelsedagspresenter, och jakten var lyckad. Nu du äldsta vackra dotter J, nu är det bara att vänta på 24-årsdagen!

Mer att glädjas åt - mina frösådda minipenséer har äntligen börjat slå ut. De flesta är planterade i gamla kattmatsburkar - återvinning är min grej!

Snyggt! Makens nya hylla på planket är full av ljuslyktor o blommor!

Dagen idag var riktigt varm, sisådär 27-28 grader i skuggan. Då passade det bra med vattenmelon och en ny tidning att bläddra i:

Dagens promenad slutade vid ån så Mira fick plaska hur mycket hon ville. Skönt att svalka sig en sån här dag och glädje för henne!

Mer att glädjas åt - maken jobbar sitt sista pass innan vår gemensamma semester! Han kommer hem sent ikväll och då ska vi sitta på vår mysiga veranda med tända ljus, dricka lite vin och spela yatzy. Det är sommar för oss!
Under helgen ska vi städa och handla så sonen klarar sig ensam hemma med djuren, för på måndag morgon sticker vi iväg. Tyskland, vi kommer snart!

Nu ska jag glädja mig med en lite svalare kvällspromenad och den nya boken i lurarna. Nu blev det Mari Jungstedts senaste, Gotland igen alltså.

Ha en superhärlig fredagskväll alla söta!

Firma Bluff & Båg

Igår kväll var vi över till grannen på en kopp kaffe och en "företagspresentation". Allt var mycket hemligt innan, vi visste inte mer än så och var nyfikna när vi kom. Fler grannar var också där, trevligt att träffas så där. Visst.
Ett för mig okänt par började prata och rita på en uppställd whiteboard, jag förstod ingenting först. Men när frågor klargjorde saken så visste jag vad det handlade om - pyramidgrejen som man INTE ska gå på.
Det hela gick tydligen ut på att få sina nära o kära att bara handla av varor som företaget tillhandahåller. Det fanns skönhetprodukter, bilvård, matvaror som pasta och olivolja, rengöringsmedel för hela hushållet. Varje gång någon köper så tjänar jag pengar, wow om det funkade i verkligheten!
Man ska bygga upp sin egen lilla kedja av köpare och så småningom blir man miljonär!! Yes, skulle inte tro det.
Maken och jag gick inte på detta och väl hemma igen googlade vi företaget Amway. Gissa vad som skrivs? Ren bluff alltihop!
Jag tycker synd om folk som tror att det här är vägen till pengar och lycka. Enligt de amerikanska ägarna är pengar=lycka och rikedom, allt annat är inget värt och man är själv sin rikedoms smed. Låter lite sektlikt för mig. Speciellt eftersom de brukar ha stora sammankomster där ledarna hyllas som stora gudomligheter...
Nej, Bluff & Båg, ni får lura nån annan.

Förresten så är jag ingen superkonsument. Jag gillar loppisar och Blocket, jag hyllar absolut inte konsumtionens gudar.

Nu går jag ut till min gräsmatta o läser istället.

Ha en trevlig dag kära vänner!

Semesterslapp

Idag har det varit en slapp och skön eftermiddag. Man måste inte ha en massa göranden för sig när man är ledig, hämtar kraft gör man från ingentinget.
Förmiddagen ägnades åt fönsterputs, blommor och tvätt. Efter lunch tog slappmasken över och boken som ropade på mig blev lyssnad till. Med avbrott för det här:

Pinnkastning vid hundbadet längs spåret i skogen. En mycket nöjd hund gav så småningom upp och följde med på vidare promenad. Längs stigen, nej stigen, fann vi dessa:

Jag säger bara det, det finns hur mycket smultron som helst!

En blyg liten orkidée hittade vi också.

Den spännande boken - Den glömda trädgården - har jag suttit i trädgården och läst ut nu. Så vilsamt, tyst och lugnt. Boken kan jag rekommendera, den har varit svår att lägga ifrån sig, man bara måste få veta hur allt går.

Men nu väntar matlagningen. Det lutar åt tomatsoppa med gratinerad smörgås till, enkelt och gott.

Ha en trevlig onsdagskväll,
kram Annica

Dagens projekt

Symaskin och tyger, det är kärlek det...
Dagens projekt blev en liiiten klänning:

En söt liten flicka ska få den. Måste bara ta mod till mig och sy ett knapphål först. Längden ska jag justera när jag träffat den lilla prinsessan nästa gång och tagit mått.

Kjoldelen är från en gammal klänning, överdelen en stuvbit och kantningen en gammal blus. Remake!

Efter allt sittande vid symaskinen är det dags för en springtur nu tror jag, sen blir det pastamiddag!

Ciao alla vackra!

Kattkärlek

Jag har suttit en del vid symaskinen de senaste dagarna. För mycket, verkar en del tycka:

Hallå matte! Ser du mig?

Nu då matte, ser du mig nu? Kan du sluta med det där oviktiga nu?

Åh, jag har tröttnat på att vänta. Jag sover lite så länge...

Lilla Kexet är en mycket kelsjuk liten kisse, hon förväntar sig alltid att få som hon vill - och hon har ju rätt. Vem kan motstå en gosig kisse?

Nu går turen till vovven, en lång promenad med senaste Anna Jansson i lurarna väntar!

See you later,

Efterrätt

Efter min lyckade sydag och ensamma middag (maken jobbar o sonen har flickvän) tog vovvsingen och jag en promenad i skogen. Där har vi ätit efterrätt så vi nästan spricker!

Det finns hur mycket smultron som helst, bara att lassa näven full och stoppa i munnen!

Mira hon mumsar blåbär och njuter!

Smultron och blåbär är en härlig kombo!

Mätta och belåtna strosade vi hemåt - och fick syn på dessa små:

Såg mig ivrigt omkring, och visst fanns det ännu fler och många större! Tur man har hund, för då har man alltid en påse med sig;)

Det var en härlig promenad, massor av gott och sen kantarellerna på toppen av det!

Nej. nu tror jag minsann att det blir lite kaffe under tiden jag letar reda på ett bra mönster att sy efter imorgon!

Ha det bäst alla goa människor!

Mera remake

Toppenväder för att sitta inne och sy idag, mulet och blåsigt.
Plockade fram den här klänningen som jag sydde för ett antal år sedan och sen inte använt:

Jag gillar tyget jättemycket, men modellen var helt fel för mig.

Istället blev tyget till den här lilla klänningen:

Passar mig mycket bättre!

Så, ännu ett plagg bara för mig. Det här är riktigt roligt!

Tjolahopp, humöret är på topp!

I mitt rosenparadis

När jag öppnar dörren till min veranda möts jag varje dag av de mest fantastiska dofter. Just nu blommar rosorna som bäst och skickar sina underbara vibbar långt bort.

Min älsklingsros New Dawn. Luktar rent och tvåligt liksom, ljuvt och gott

Färgen är också helt underbar, så skir

Framför står en ros som jag inte vet namnet på, men vacker ändå

Och den gamla kära Louise Odier, parfymerad och oerhört vacker.

Idag har varit en varm dag. Att vara på verandan har det inte varit att tänka på, med plasttak och helt vindstilla. Då brukar vi sitta på framsidan istället, där det är skugga, men där har det blåst ordentligt. Mycket konstigt hur vädret kan växla så bara man går genom huset;)

Tog vara på lite rabarber och gjorde en enkel kaka:

Mycket socker som får smälta med de vackra röda bitarna

sen på med sockerkakssmet och så blir det så här gott!

Jag har provsmakat, men sen har jag gömt kakan för mig själv dålig karaktär som jag har!

Har lyssnat färdigt på min spännande bok och behöver omgående en ny. Jag är beroende av böcker när jag promenerar, oj så många jag har lyssnat till.
Jag läser mycket också. Blev färdig igår med en bok som beskrev livet för de vanliga människorna tiden efter första världskriget och fram till strax efter det andra. Jättebra bok, Cynthia och Amy heter den.

Tjillevippen på er, nu blir det middag här!

I födelsedräkten

Mormors lilla gullunge har varit här och det var jättevarmt. Kläder är ju bara ett onödigt sätt att hindra kroppen från bad o lek för små barn, så lilltösen har mest varit klädd i födelsedräkten:

Fast emellanåt när man följer med ut på åkern för att rasta hunden kan kläder vara bra. Gärna också med en liten klurig väska att fundera över:

Gick vovven in där? I det höga gräset? Törs man följa efter?

Jag hade turen att få vara med sötnosen en hel dag och leva livet i hennes takt. Vi har plockat smultron, gått på promenad med varsin vagn, plaskat i poolen, ritat, läst bok, försökt vila en yttepyttestund, tittat när Mira badat i ån, sprungit uppför trappan och gått ner igen ett antal gånger, lekt evighetsleken S-går-runt-huset-och-knackar-på-dörren-vem-där? ungefär tusen gånger...
Vi har också lekt den där leken där man säger att det kommer en mus och bygger ett hus osv. Den var tydligen jätterolig, för igår när stumpan var hemma hos sig igen och skulle sova var det den hon låg och mumlade för sig själv;)

Idag var det lugnet efter stormen. Bara jag och en bok hela förmiddagen, perfekt väder för det när regnet vräkte ner. Tyvärr kom det ingen åska, luften är fortfarande alldeles tung och det är klibbigt ute.

Maken är på ingång snart efter sin arbetsdag och veckohandling i Norrtan. Hoppas han har bra matidéer med sig, för jag är helt nollställd just nu och middagstiden närmar sig.

Hoppas ni alla får en jättemysig fredagskväll, det tänker jag ha!