Stadsbesök

Hela skolan nästan, i alla fall alla från fyran till nian, åkte till Stockholm och besökte Kungliga Operan idag. Vilken vacker byggnad! Trappan vi möttes av var inte heller så oäven:

Vi såg operan Trollflöjten med alla elever. Fantastiskt att få visa dem detta! Tre timmar utan klagomål ens från de yngsta, det kändes bra. Det här kommer att bli ett minne för livet, för hur många har varit på Operan egentligen?

Jag vill opp sa rabarberknopp

Ja, trots det trista vädret vi haft de senaste dagarna så fortsätter våren kämpa sig fram. Dagens finaste i trädgården måste vara rabarbern:

Spin of hope

Dags för en god gärning, cykla för barncancerfonden. Jag har provat spinning en gång tidigare men tyckte inte att det var nåt för mig. På jobbet har det cyklats varje år utan min närvaro, men nu var det alltså läge.

Och kul var det! Jobbigt, jobbigt och sååå svettigt men kul att klara av det.
Sen var det utlottning av saker och jag vann på mitt cykelnummer, tjoho!
En goodie-bag från apoteket, bra att ha.
Till middag idag blev det fajitas med kyckling, mums med mitt tunna omelettbröd runt fyllningen.
och just det - årets första lilla blyga blåsippa såg jag på eftermiddagsprommisen!

Apropå superhjältar

Min arbetskamrat, som inte bara är mentor och lärare i olika ämnen, är också skolans franskalärare - och tvåbarnsmamma. Det här kortet står på hennes bord på jobbet:

Hälsosam läsning

Dagens bästa väntade i brevlådan när jag kom hem - favorittidningen alla gånger!

Har bara bläddrat lite ännu, men så snart Biggest Loser är slut och godnattsamtalet ringts till maken - då ska jag krypa i säng och försöka hinna läsa några sidor innan sömnen kommer:-)

Cykelstart

Underbar morgon fick mig att ta på understället och starta cykelsäsongen! Jättehärligt att trampa den gamla invanda vägen till jobbet igen:-D

Tyvärr blev det ingen cykling hem, för när jag ombytt kom ut på eftermiddagen var däcket fram helt platt. Snopet!
Tack och lov kunde sonen komma med bil och rädda hela situationen. Nu ska vi ju få bläväder resten av veckan, så det hade inte blivit mer trampa iallafall - men ändå, lite besviken är jag över att ha missat den enda dagen med cykelväder....

Fönsterfint

Idag har vi haft en kylig söndag. Jag tillbringade en stund vid symaskinen och fick ihop en ny kjol till lampskärmen. Nu på kvällen ser det så mysigt ut tycker jag.

Igår kväll hade vi soffhäng som vanligt. Som snacks gjorde jag egna sötpotatischips, så enkelt och så gott!
Var på veckans yogapass själv, dottern som brukar sällskapa kände sig förkyld och hängig. Men jag var såklart dit en sväng och gosade med söta barnbarnet:-D

Lördag

Vi har firat "minstingen" med tårtkalas idag, hipp hipp hurra!

Efter det satte jag mig i fåtöljen och fastnade i boken jag påbörjade i höstas. Märkligt att jag inte läst ut den ännu, jag älskar ju att läsa! Flyga drake heter den på svenska, läs den. Jag måste se filmen sen.
Stora barnbarnet ville inte fotas idag, trots den fina Frostklädseln. Tur att lilla barnbarnet inte protesterar ännu;-) Här kommer bild med gulliga fötterna i fokus:

Härligt ledig helg

Den här helgen försvann i ett nafs! Så blir det när man klämmer in födelsedagsfirande hos lilla familjen
 ett barnbarn som sover över och leker ute,
trädgårdsarbete och trädfällning
på några dagar.
Helgen har avslutats med gos med yngsta barnbarnet före veckans yoga
Farmen och lite jobb inför kommande vecka. Fullspikat med andra ord!

Groddat

Nu är mungbönorna färdiga att äta! Jag började med att skölja dem i söndagskväll, efter sköljning två gånger om dagen var de färdiga lagom till middagen på fredagen. De blev jättegoda och jag kommer sätta igång en ny sats på direkten! Visst syns det nästan hur det kryllar av vitaminer?

Nässkölj

Nu har jag också en! Den här ska  förebygga förkylningar och rensa i systemet på ett snällt sätt.

Jag har provat den en gång och nog rensade den alltid... det kändes verkligen helt tomt i bihålorna. Det var väl inte jätteskönt att göra det, men jag tänker mig att det blir bättre med tiden:-D

Ny tischa

Tröja med statement idag;-)

Meatfree monday

Dagens middag kvalar väl in som vegetarisk? Om det inte var fetaost i skulle den kunna kallas vegansk till och med.

Quinoa, stora vita bönor, morot, broccoli, färsk chili och riven ingefära. Och fetaosten då.Gott var det:-)

Solig söndag

Våren är här!

Idag är en helt ledig dag efter att ha tillbringat fredag eftermiddag och kväll, samt hela lördagen på fortbildning för språklärare. Huvudet är proppfullt av ny inspiration, härligt.
Det är utesittardag i värmen på verandan och jag läser lite i mindfulnessboken, varvat med stickningen. Den första sockan i mönstret Irish dream är färdig, så nu är nästa på g.
Gick förstås in i en bokhandel när jag var i Uppsala på kurs;-) Hittade den här fina målarboken för vuxna och kunde inte motstå de fina sidorna:
I eftermiddag åker jag till äldsta dottern och får gosa lite med söta barnbarnet innan veckans yogapass. En perfekt söndag!

Bokrean

Självklart har jag besökt en bokhandel, eller kanske några till, så här i bokreatider. Jag har slutat (?) köpa vanliga böcker, lånar oftast eller lyssnar, men såna böcker som handlar om mina intressen köper jag gärna. Jag slukar dem ofta snabbt och återvänder till dem många gånger, så då känns det mer lönsamt liksom.
De här är hittills de fynd jag gjort:
Nu ska jag bara skaffa mig tid att njuta av dem också....

Fyrklöver

Idag hade vi tårtkalas här hemma, jag har ju klivit in i ett nytt år;-)
Fina barn och barnbarn kom sent men välkommet efter äventyr med punktering.... tur att brorsan o maken kunde komma med assistans.
Toppenpresenter hade alla med sig också, känner mig lyckligt lottad idag:-)