I'm back!

För en vecka sedan låg jag på operationsbordet den här tiden, oj vad det känns länge sen! Jag tog bort hela min sköldkörtel som vuxit sig stor och störde massor. Nu äter jag levaxin och får göra resten av livet, men det tar jag gärna istället för mina besvär. 
Operationen var tydligen rätt besvärlig och sköldkörteln hade trasslat in sig i stämbandsnerverna, så det tog tid att frilägga och inte förstöra... även bisköldkörtlarna var påverkade och en (av fyra) hade bäddat in sig ordentligt i sköldkörtelns grepp. Dessa små rackare i storlek av ett riskorn är tydligen megaviktiga för kroppen, de balanserar kalkhalt och salt i blodet. Jag har lärt mig massor om kroppen under den här resan ska jag säga:)
Så jag äter dessutom kalciumtabletter varje dag med tillskott av d-vitamin för att hjälpa kroppen med kalktillförsörseln, jag äter också minst 2 ägg varje dag eftersom de ger vitamin B12 som också är jätteviktigt för kroppen. Mycket nytt att lära! När man ska ta medicin och tillsammans med vad eller inte tillsammans med något...
Så här såg halsen ut dagen efter operationen. Lite svullen och blå. Det har lagt sig nu och ser betydligt bättre ut. Det som varit ett problem har varit rösten. Eftersom stämbandsnerverna blev lite åtgångna under operationen har jag haft svårt att prata. Rösten har varit svag, i fel tonläge och vissa ljud har nästan varit omöjliga att uttala... bokstaven o i början av ord var jättesvår första dagarna, men nu kan jag säga "ost" utan besvär;) Jag har varit hes och trött i rösten, fast det börjar bli bättre. Jag låter mer lik mig själv nu, även om det är en bit kvar till full röststyrka. Jag försöker att vara tyst, men en sån pratkvarn som jag är kan det vara lite svårt....
Jag har inte varit så jättetrött under veckan, men märker direkt om jag har tagit ut mig så det har blivit mer vila än vanligt. Jag är ju också sjukskriven denna vecka ut. 
Förberedd för dusch! Såret ska vara täckt med tejp en lång tid framåt och den första tejpen ska bytas tio dagar efter operation. Jag får inte bada (tur det är en sval sommar) men duscha. Så jag tejpar plast över såret och tar det lugnt med duschstrålen.
Jag sov en natt på sjukhuset och fick jättegod middag på kvällen. Man fick välja från en lång lista med rätter och det var så gott efter en dag på fastande mage!
Till frukost var det bara att säga till om allt man ville ha och det plockades ihop på en bricka. Inte orkade jag äta allt det här, men det smakade väldigt bra:)
 
Jag opererade på Karolinska sjukhuset och jag är supernöjd med hur min vistelse där har varit. Alla jag pratat med - narkospersonal, avdelningspersonal, kirurger och alla andra - har varit så himla trevliga. Lugna och tagit sig tid. Jag har bara plus att sätta på den vården. 
Fick räkningen idag och det här priset är ju helt otroligt för det jag har fått!
Så tacksam att bo i ett land där vi delar bördor...
 
Annars då.... sol och fina dagar, härligt med sommar äntligen. Hallonen mognar i massor nu
Katten Morgan följer med på promenad och klättrar i träd
Vi är kattpensionat åt dotterns två kattpojkar som kommer härifrån. De var ju bebisar när de flyttade, nu är de 
stora pojkar!
Pipen, som är en kopia av sin mor Muffin, är jättestor! Men så snäll och vill bara gosa och sova;)
Vi har ju "bara" sex katter annars, men två till märks inte. Våra andra katter bryr sig inte så mycket, de är väl vana vid att det alltid är fullt i huset;)
 
Igår kväll satt vi ute som vanligt, men det var en ovanligt vacker kväll.
Fantastiskt! Fullmånen på väg upp över träden och molnen i så fina färger. Vi gick in vid tio, då kom myggen och kylan....
Till helgen kommer Isabella igen, så den lilla poolen ska förberedas för det var ju så roligt med bad. Sen kommer vi att fira en högtidsdag skulle man kunna säga och efter det kommer mellandottern och sambo upp från Götet, så vi har att roa oss med!
 
Nu ska jag börja läsa en ny bok, det går undan här.
Alla dessa har jag önskat mig länge och nu var det bra pris på adlibris så jag slog till. Jag beställde förresten ännu fler böcker igår från rean....
 
Så en kopp kaffe nu och lite bok kommer att kännas bra, vi hörs en annan dag!
Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0