Första advent, första ljuset tänt

Ja, så har vi då tänt det första ljuset. Eller jag har tänt det. Det var rätt tyst och ensamt i morse, fast mysigt ändå. Männen sov fortfarande och jag hade promenerat hunden samt hämtat in tidningen, fixat en stor kopp te och sen så...
För mig är det viktigt med dessa traditioner. Det är bara minstingen kvar av barnen hemma, men jag behöver ändå ha allt mys. Det har varit många år med många barn (nåja, fyra är inte så många) när vi tänt ljusen till frukosten, nu är det bara jag. Maken har liksom blivit morgontröttare med åren, eller är det så att när man inte behöver gå upp med barn så kan man sova istället? Själv vill jag gå upp i tid och inte förlora något av min dag, men ändå sova lite längre än till vardags.

Igår var det fullt hus här hemma. Alla flickor, även lilla barnbarnet, samlades runt köksbordet för att baka pepparkakor och lussebullar. Några av oss drack glögg, några julmust, julmusik spelades och det skrattades och flamsades mycket. Lillebror, som är så liten längre, var också med ett tag - traditioner är viktiga! Vi hade så mysigt tillsammans och jag längtar verkligen till julen när alla är samlade här igen!

Nu är det dags för en stor kopp te igen - den här kylan utomhus känns även inne! Just nu är det -17 grader utanför fönstret, brrr.

Trevlig adventskväll!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0